Dlaczego warto jeździć skuterem? Dla kogo jest prawo jazdy kategorii AM?

Jazda skuterem to doskonały sposób na poruszanie się po zatłoczonym mieście. Dzięki lekkiemu pojazdowi dwukołowemu można pokonać każdy wielkomiejski korek. Mimo wielu zalet ma on niestety również wady – nie sprawdza się na dłuższych trasach i w czasie mroźnych zim.

Zgodnie z obowiązujących od 2013 roku prawem, aby móc stać się kierowcą skutera, należy zdobyć prawo jazdy kategorii AM. Mogą ubiegać się o nie osoby, które ukończyły 14. rok życia. Dzięki szkoleniu teoretycznemu i praktycznemu możliwe jest uniknięcie ewentualnego wypadku drogowego.

Zalety i wady skutera

Skuter, tak samo, jak motocykl, należy do grupy jednośladów, ma też silnik. To pojazd, który doskonale sprawdza się w trakcie jazdy po mieście. Korki dla niego praktycznie nie istnieją, a znalezienie miejsca parkingowego dla skutera nie stanowi najmniejszego problemu. Nie potrzebuje dużo przestrzeni w garażu, na zimę można go nawet schować w piwnicy. Jest również dużo lżejszy niż motocykl, przez co zdobył serca sporej rzeszy mieszkanek dużych metropolii. Łatwiej nim manewrować i omijać auta stojące w korku. Jest też bezpieczniejszy, nie rozwija tak dużych prędkości, jak „przecinacze szos”. Duża część tego rodzaju maszyn rozpędza się do prędkości 45 km/h. Skutery są łatwe w użytkowaniu i z reguły wyposażone w automatyczną skrzynię biegów.

Zakup skutera nie uszczupli nadmiernie domowego budżetu. Całkiem nowy model kosztuje kilka tysięcy złotych. Co więcej, zużywa zdecydowanie mniej paliwa niż samochód, dzięki czemu koszty jego utrzymania są o wiele niższe. Na uwagę zasługuje również cena ubezpieczenia tego rodzaju jednośladu, gdyż nie jest tak wygórowana, jak w przypadku aut. Konstrukcja skutera jest prosta, bardzo rzadko się on psuje, a zdobycie części zamiennych nie sprawia żadnych problemów.

Niestety skuter nie nadaje się na dłuższe podróże. Pokonanie na nim sporej odległości trwałoby zdecydowanie dłużej niż na tradycyjnym motocyklu. Poza tym skuter nie jest pojazdem odpowiednim na każdą pogodę, zimą i chłodną jesienią lepiej zrezygnować z jazdy na nim.

Prawo jazdy na skuter

Do 13 stycznia 2013 roku, aby móc prowadzić motorower lub skuter, wystarczyło mieć przy sobie dowód osobisty bądź kartę motorowerową. Każdy, kto urodził przed 12 stycznia 1995 roku, może nadal korzystać z tego prawa. Pojawia się jednak pytanie: jak ktoś, kto urodził się później niż wspomniana data, ma szansę stać się uczestnikiem ruchu drogowego jako kierowca skutera? Osoby, które w 2013 roku nie miały ukończonych 18 lat, muszą uzyskać prawo jazdy kategorii AM, aby móc stać się kierowcą skutera. Mając ten dokument, można prowadzić motorower z silnikiem spalinowym o pojemności skokowej nie większej niż 50 c㎥ lub silnikiem elektrycznym o mocy nieprzekraczającej 4 kW. Maksymalna prędkość takiego pojazdu nie może być wyższa niż 45 km/h. Prawo jazdy kategorii AM pozwala też na kierowanie czterokołowcem lekkim (np. małym quadem) o masie własnej nieprzekraczającej 350 kg. Również w tym przypadku prędkość maksymalna maszyny nie może być wyższa niż 45 km/h.

Aby się starać o takie prawo jazdy, należy mieć ukończone co najmniej 14 lat. W przypadku osób, które nie ukończyły 18 lat, a chciałby stać się kierowcą skutera, konieczna jest pisemna zgoda rodzica bądź opiekuna. Niezbędne jest również orzeczenie lekarskie poświadczające o braku jakichkolwiek przeciwwskazań do kierowania wyżej wspomnianymi pojazdami. Aby uzyskać prawo jazdy kat. AM, trzeba też ukończyć szkolenie w ośrodku nauki jazdy, dzięki niemu możliwe jest zdanie egzaminu teoretycznego i egzaminu praktycznego w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego (WORD).

Rodzaje skuterów. Jak jeździć tymi pojazdami?

Nie każdy skuter ma taką samą konstrukcję. Wyróżnia się pojazdy dwusuwowe (2T) i czterosuwowe (4T). Pierwszy z wymienionych jest głośniejszy. W przypadku takich silników olej jest dozowany (przez mieszalnik lub prosto do baku) bezpośrednio do paliwa. Z kolei silnik 4T obniża spalanie, jego znakiem rozpoznawczym jest też cicha praca. Niestety 4T nie można tuningować, a koszt jego naprawy jest wyższy niż w przypadku 2T. Skutery dzieli się także na pojazdy chłodzone powietrzem i cieczą.

Jak już wspomniano, jazda skuterem nie jest trudna, należy jednak pamiętać o kilku kwestiach. Jadąc, najlepiej jest poruszać się prawą stroną jezdni. Na drodze dobrze lepiej jest nie zdejmować palców z klamki hamulców. Niezbędne jest przestrzeganie zasad dotyczących pierwszeństwa. Ponadto, jadąc, należy bacznie przyglądać się ewentualnym dziurom w nawierzchni, które zmniejszają przyczepność pojazdu. Kierowcy skuterów powinni też unikać przejeżdżania przez tory, hamowania na zakrętach, jazdy w martwym polu innych pojazdów lub za dużo większymi pojazdami.