Prezent dla partnera biznesowego – zasady, pomysły i inspiracje

Obdarowywanie się upominkami jest ogólnie występującym obyczajem zarówno w relacjach prywatnych, jak i biznesowych. Bywa wyrazem pamięci i wdzięczności. Upominki w biznesie mogą stać się budulcem wizerunku marki i relacji z klientem. Cały mechanizm obrazuje opisana przez Cialdiniego reguła wzajemności. Naturalna jest chęć odwdzięczenia się za coś dobrego, co otrzymaliśmy od drugiego człowieka – również w biznesie.

Istnieje kilka zasad, którymi warto kierować się przy wyborze podarunków biznesowych. Na jaki prezent warto postawić, a jakiego kategorycznie unikać? Co warto brać pod uwagę przy wyborze upominku? Jak wygląda praktyka prezentów biznesowych w różnych kulturach? Poznaj nasze porady, łatwiej unikniesz kłopotliwych sytuacji!

Prezenty biznesowe, na zdjęciu pakiet biznesowy gold, gift card oraz białe pudełko z kokardą.
Prezenty biznesowe – jak je wybierać?

Dopasowany prezent biznesowy

Wybierając podarunek powinniśmy brać pod uwagę relacje, jakie łączą nas z obdarowanym. Długość znajomości, okoliczności w jakich prezent ma do niego trafić, jego preferencje, a nawet styl życia. Jeżeli chcemy zbudować zadowalającą relację, prawdziwie podziękować za owocną współpracę lub za włożone wysiłki, to podarunek biznesowy musi być przemyślany. Zresztą nie tylko podarunek, ale także, co ważniejsze, idący za nim przekaz.

Dostosowanie prezentu łączy się również z wyborem odpowiedniego momentu wręczenia. W sferze biznesowej nie powinno się obdarowywać partnerów w trakcie trwających negocjacji lub na samym początku budowania relacji. W tych dwóch przypadkach, upominek prawdopodobnie zostanie odebrany jako łapówka, a nie o to przecież chodzi. Warto przemyśleć jakimi wartościami kieruje się w życiu obdarowany, co lubi robić, a co może wprawić go w zakłopotanie. 

Ważnym, a często pomijanym, aspektem są uczucia religijne. Przy wyborze odpowiedniego prezentu warto pamiętać o zasadach, którymi kierują się wyznawcy danej religii. W Islamie i Judaizmie zakazana jest wieprzowina, więc prezent np. ze świńskiej skóry nie będzie dobrym wyborem. Wiara muzułmańska zabrania picia alkoholu, więc trunek, choćby najznakomitszy, może wprawić obdarowanego w nie lada zakłopotanie. W kontaktach z Hindusami lepiej zaniechać prezentów ze skóry wołowej.

Jakość prezentu

W oczach kontrahentów każdy przedsiębiorca chce uchodzić za profesjonalistę i osobę godną zaufania. Wszyscy dążą do tego, aby ich produkt czy usługa postrzegana była jako ta, o najwyższej jakości. Nie idź po linii najmniejszego oporu. Co pomyśli obdarowany jeśli przekazany upominek, na którym dumnie widnieje logo Twojego przedsiębiorstwa, okaże się felerny lub niskiej jakości? Nie będzie to pozytywne skojarzenie, a raz wyrobione zdanie bardzo trudno zmienić. Postaw na sprawdzonych i doświadczonych dostawców i ich produkty. Prowokuj tylko pozytywne skojarzenia! 
Prezent biznesowy nie może być za drogi, gdyż ewentualna chęć „rewanżu” może przekraczać możliwości finansowe partnera. Nie może być również za tani, ponieważ może zostać odebrany jako lekceważący.

Odpowiednia oprawa prezentu

Poza dbałością o odpowiedni podarunek i jego jakość, zadbaj o wizualny wygląd i eleganckie opakowanie. Wzbudzi to ciekawość i zwiększy wagę tego, co znajduje się w środku. Opakowanie jest również odzwierciedleniem podejścia darczyńcy do osoby obdarowanej. Warto pamiętać o akcentach, które będą kojarzone z Twoją firmą lub osobą. Jest to idealne miejsce na umieszczenie loga lub kilku słów, kierowanych do obdarowanego. Nie warto być nachalnym. Twoje logo umieszczone w kilku miejscach może zostać źle odebrane. Delikatne podkreślenie będzie najlepszym wyborem!

Praktyka wręczania biznesowych podarunków w innych krajach

Każdy kraj ma swoje „faux pas” przy wręczaniu prezentów. W Singapurze urzędnicy państwowi mają zakaz przyjmowania prezentów, zaś w Stanach Zjednoczonych wartość upominku nie może przekraczać 25 dolarów. Chińczycy nie wyobrażają sobie wręczenia czegoś w białym papierze – ten kolor w ich kulturze kojarzony jest ze śmiercią, jednak w kulturze azjatyckiej samo wręczanie prezentów jest wyrazem najwyższego szacunku, więc w kontaktach z Azjatami, często można otrzymać nawet kilka podarunków. W Grecji czy Portugalii źle odbierany jest prezent z firmowym logo, zaś Tajwańczycy nie akceptują rzeczy wyprodukowanych w Chinach. Jak widać, prezent biznesowy w różnych krajach, jest różnie odbierany. Ale w końcu co kraj, to obyczaj!

Na jaki prezent biznesowy się zdecydować?

Rynek pełen jest ofert przeznaczonych dla klientów biznesowych. W obecnych czasach pozyskanie i utrzymanie klienta w firmie, bez względu na branżę, nie jest łatwym zadaniem. Decyzja pada zazwyczaj na prezenty możliwie uniwersalne i niewymagające. Naszym zdaniem jest to błąd. Aby zainteresować i utrzymać dobre relacje z klientem, należy postawić na coś oryginalnego, coś co już zawsze będzie kojarzyć mu się z nami. Butelka wina, czy kosz słodkości mogą zostać łatwo zapomniane, ponieważ nie ma w nich nic specjalnego. Zagwarantowanie emocji, czy wręcz próba spełnienia marzeń obdarowanego, nawet tych najprostszych, to z całą pewnością nietuzinkowy pomysł na prezent!

Przeżycia – prezent wart zapamiętania!

Przeżycia nas kształtują, rozwijają charakter i rodzą pasje. Do tych najlepszych często wracamy we wspomnieniach przez długie lata. Dlaczego nie wykorzystać tego w biznesie? Pozytywne doznanie spowoduje, że Ty i Twoja marka znajdziecie się w myślach obdarowanego nie tylko w momencie wręczania, ale również podczas realizacji, relacji wśród znajomych i za każdym razem, kiedy obdarowany będzie wspominał dane wydarzenie. Właściwie każde skojarzenie z oryginalnym przeżyciem, będzie jednocześnie skojarzeniem z Tobą i Twoją firmą!

Prezent, w formie Vouchera, niesie za sobą mnóstwo zalet:

  • długi termin ważności, dzięki któremu osoba obdarowana może sama wybrać odpowiedni czas realizacji przeżycia,

  • szansę na odkrycie nowej pasji, co z kolei może przełożyć się na zbudowanie długotrwałej relacji,

  • Vouchery są dostępne “od ręki” i bez zbędnych formalności,

  • Specjaliści pomogą w wyborze odpowiedniej oprawy dla Twojego prezentu oraz zapewnią pełną obsługę, od A do Z (zaczynając od doradzenia odpowiedniego podarunku, poprzez sprzedaż, aż po rezerwację i realizację atrakcji), wszystko sprawnie – w jednym miejscu.

Voucher na przeżycie jest niebanalnym podarunkiem, który z pewnością okaże się strzałem w dziesiątkę. Rynek oferuje mnóstwo pomysłów. Począwszy od wydarzeń kulturalnych np. biletów na spektakl teatralny lub niebanalnych degustacji, przez ofertę Spa, i różnego rodzaju sportowe aktywności, kończąc na przejażdżkach luksusowymi autami i atrakcjach dostarczających potężnej dawki adrenaliny – jak choćby lot balonem lub kurs nurkowania.

Naszą rekomendacją jest Pakiet Przeżyć, który da obdarowanemu wolność wyboru. Pakiety Przeżyć to zbiory kilkudziesięciu zróżnicowanych atrakcji, dostępnych w wielu lokalizacjach w całej Polsce. Jest to doskonałe wyjście na początkowym etapie nawiązywania relacji biznesowych, w których nie znamy jeszcze upodobań naszego partnera biznesowego. Znika ryzyko nietrafionego prezentu, ponieważ ostatecznie to obdarowany wybiera atrakcję według własnych upodobań. 
Podobnie sytuacja ma się z kartą podarunkową. Gift Card to wygodna forma prezentu, bowiem obdarowany sam wybierze sobie prezent, który ma ochotę zrealizować. Wśród kilku tysięcy przeżyć, z pewnością znajdzie takie, które trafi w Jego gusta i upodobania.

Prezenty w formie przeżyć nie zapełniają szuflad i nie kurzą się na parapetach, zostają we wspomnieniach niosąc ze sobą coś bezcennego – pamięć! 


Jeżeli chciałbyś uzyskać więcej informacji, wejdź na zakładkę Dla Firm, na stronie Wyjątkowego Prezentu lub skontaktuj się z naszym działem B2B.