Jazda samochodem rajdowym – jak zacząć i kontynuować przygodę z rajdówkami?

Szybkość, moc, adrenalina – to wszystko zapewnia jazda autem rajdowym. Nie powinna zatem dziwić niemalejąca popularność wyścigów samochodowych. Aby zostać mistrzem kierownicy, trzeba z uporem dążyć do celu, jedynie cierpliwość i godziny praktyk są w stanie zapewnić sukces.

Driftujący pomarańczowy sportowy samochód.

Przygodę z samochodami rajdowymi można zacząć na Torze Kartingowym. Owocne będzie również wzięcie udziału w szkoleniu organizowanym w specjalistycznym ośrodku wydającym licencję na kierowcę rajdowego. Ciekawym doświadczeniem będzie wzięcie udziału w Szkole Driftu.

Wyjątkowe samochody rajdowe

Na pierwszy rzut oka Samochody Rajdowe niczym nie różnią się od pojazdów osobowych, które spotykamy na polskich drogach. Jak mówi jednak przysłowie, nie należy oceniać książki po okładce. Samochody rajdowe mają zdecydowanie większe możliwości niż modele rodzinne, różnią się od nich również pod względem konstrukcji. Auta sportowe powstają z samochodów produkowanych seryjnie (nie wszystkich), w których zmiany dokonywane są zgodnie z ustalonymi wytycznymi. Można zmienić m.in. zawieszenie i układ wydechowy, ale modyfikacjom nie podlegają jednostki napędowe. Pojazdy seryjne zmienia się tak, aby dostosować je do udziału w rajdach samochodowych określonego typu. Modyfikuje się pojemność silnika, elementy decydujących o końcowej mocy silnika, wymiary i masę auta. Należy również zauważyć, że od środka samochody rajdowe obudowane są rurową konstrukcją, która potocznie nazywana jest klatką bezpieczeństwa. Uratowała ona życie niejednemu kierowcy. Elementem wyposażenia pojazdu rajdowego, który zapewnia bezpieczeństwo kierowcy i pilota, są pięciopunktowe pasy. Unieruchamiają one uczestników rajdu nawet w trakcie najgroźniejszych dachowań. Auta biorące udział w wyścigu wyposażone są w elementy gwarantujące docisk kół do podłoża i poprawiające właściwości aerodynamiczne.

Rodzaje samochodów rajdowych

Poszczególne modele samochodów rajdowych różnią się od siebie. Samochody grupy N najbardziej przypominają samochody seryjne. Dzieli się je w zależności od pojemności skokowej silnika. Osoby, dla których pojazdy z grupy N są za mało ekscytujące, mogą przesiąść się do maszyn zaliczanych do grupy A. Są one zdecydowanie bardziej wyczynowe, dzieli się je na modele fabryczne i niefabryczne. W przypadku pierwszych z wymienionych producent zajmuje się dostosowaniem pojazdu do obowiązujących wytycznych. Samochody niefabryczne tworzy się tak, aby spełniały warunki dla danej konstrukcji. Najbardziej emocjonującą i jednocześnie niebezpieczną grupą były auta rajdowe piekielnie szybkiej grupy B, która z powodu serii wypadków została wycofana z rywalizacji. Dość niedawno wyróżniono grupę R. Podobnie jak pozostałe grupy, dzieli się ją ze względu na pojemność silnika (np. klasa R1A do 1400 cm3, klasa R3T do 1600 cm3). Za najdoskonalsze samochody rajdowe uważane są samochody zaliczane do grupy WRC (ang. World Rally Car), które w rajdowych mistrzostwach świata zadebiutowały w 1993 roku i wywodzą się z pojazdów klasy S2000. Auta z tej grupy w niewielkim stopniu przypominają samochody, którymi jeżdżą zwykli kierowcy. Wyróżnia się również grupę WRC2, którą w porównaniu do WRC obowiązuje bardziej skomplikowany regulamin techniczny.

Jazda w samochodzie rajdowym

Jazda w rajdowym ferrari różni się diametralnie od jazdy samochodem seryjnym. Przygotowania do rajdów można zacząć od wyścigów w gokartach. Aby jednak takie nauki miały sens, należy postawić na najlepszy sprzęt. Niezbędna jest też pomoc doświadczonego instruktora. Podczas szkolenia na torze kartingowym kursant uczy się właściwych reakcji, trenuje optymalną linię toru jazdy, poznaje skuteczne sposoby wyprzedzania. Dzięki szkoleniu w gokarcie jazda w prawdziwym samochodzie grupy WRC wydaje się zdecydowanie prostsza. Mimo tego rodzaju przygotowaniom trzeba pamiętać, że jazda rajdowa to sztuka, której opanowanie wymaga czasu i cierpliwości. Osoby zafascynowane wyścigami samochodowymi mogą wziąć udział w szkoleniu z jazdy autem rajdowym w specjalistycznych ośrodkach wydających licencje na kierowców rajdowych. Takie kursy adresowane są do amatorów, którzy szukają sposobu na zdobycie wiedzy pomagającej poprawić technikę jazdy na torze wyścigowym lub na odcinku sportowym. Osoby mające do tej pory styczność wyłącznie z pojazdami seryjnymi mogą mieć problemy z mocą rajdowego samochodu. Muszą przyzwyczaić się do bardzo dużych obciążeń. Miłośnicy szybkiej jazdy mają szansę dowiedzieć się, czym jest Auto Rajdowe, decydując się na zakup vouchera umożliwiającego jazdę w ultraszybkim samochodzie. To maszyna pozwalająca na osiągnięcie w kilka sekund prędkości zwiększającej poziom adrenaliny we krwi. Dla prawdziwych śmiałków organizowane są również szkoły driftu. Dzięki nim można poczuć się jak bohater kultowych filmów akcji. Tego typu atrakcje proponowane są w wielu polskich miastach.

Scroll to Top