Upominki bez sztampy

Oczami Pulsu Biznesu. Poniżej przeczytacie, co donoszą o Nas branżowe media.


Gdy w 1989 r. w Anglii Rachel Elnaugh zastanawiała się, jak w nietypowy i oryginalny sposób podarować swojemu ojcu prezent w postaci biletów na mecz krykieta, w Polsce najpopularniejszym prezentem były goździki i para rajstop na Dzień Kobiet. Gdy młoda Brytyjka zakładała Red Letter Days i wyznaczała drogę, którą następnie podążyły inne firmy oferujące prezenty w formie przeżyć, w kraju nad Wisłą nikt nawet nie myślał, że można okazać wdzięczność trafniej, niż wręczając bombonierkę.


DSC_0533-1
Potrzebowaliśmy jeszcze 18 lat, żeby dojrzeć do zmiany myślenia, w wyniku której dziś coraz chętniej zamiast przedmiotów, dajemy bliskim niezapomniane przeżycia.


Edukacja rynku


Jako pierwsza na polskim rynku z ofertą nietypowych podarunków pojawiła się marka Wyjątkowy Prezent, będąca częścią spółki CGB, zarządzanej przez Linasa Ceikusa, Alexa Gibba oraz Jakuba Matuszewskiego.

Założyciele, budując coś zupełnie nowego, potrzebowali przede wszystkim ludzi z otwartymi umysłami, których kreatywność była kapitałem nie do przecenienia. Nie mniej niż oryginalnych pomysłów na start potrzebowali jednak pieniędzy. – Na początku musieliśmy zadbać o system, na którym oparliśmy stronę internetową i platformę rezerwacyjną. Znaczące były też koszty opracowania komunikacji graficznej, logotypów etc. Oprócz tego: koszty biura i jego wyposażenia, koszty marketingowe oraz początkowe koszty współpracy z partnerami. Ostatecznie na rozpoczęcie działalności online wydaliśmy około miliona złotych – podsumowuje Jakub Matuszewski, dyrektor zarządzający Wyjątkowego Prezentu.

Już w 2007 r. zaproponowali Polakom, żeby zamiast perfum wręczyli obdarowywanej osobie zabieg w spa, zamiast modelu samolotu do sklejania – lot widokowy, a zamiast bombonierki – degustację różnych rodzajów czekolady. – Naszym celem od początku jest konsekwentne edukowanie rynku i zmienianie filozofii wręczania prezentów – zaznacza Matuszewski.


Konkurują jakością


Pomysł spodobał się nie tylko kupującym, ale też potencjalnej konkurencji. Szukając dziś voucherów na niezapomniane przeżycia, znajdziemy wielu dostawców, a wśród nich m.in.: Katalog Marzeń, Prezent Marzeń, Cudowny Prezent, Prezentokrację, Prezent Życia, Experiago, Golden Gift czy Golden Moments. Stała baza prezentów powtarza się w ofercie każdej z firm, ale są też perełki, które wyróżniają je na tle innych.

– Flagowym projektem Wyjątkowego Prezentu jest unikalne, wyostrzające zmysły wydarzenie kulinarne, czyli Kolacja w Ciemności – mówi Jakub Matuszewski. Tylko w Katalogu Marzeń znajdziemy masaż kostką lodu, a jedynie w Prezencie Życia – warsztat baristyczny. Działając na podobnych zasadach, mając podobną ofertę i kierując ją do tych samych grup odbiorców, firmy prezentowe konkurują przede wszystkim jakością proponowanych usług. Te zaś świadczone są przez partnerów, więc żeby mieć pewność co do jakości, niezbędna jest ich weryfikacja.

– Ufamy naszym partnerom w kwestii jakości ich usług, ale weryfikujemy je. Najważniejsze jest dla nas zdanie klientów. Dostajemy wiele różnych opinii na temat realizacji i jeżeli zachodzi taka potrzeba, wyjaśniamy każdą sprawę osobno. W rolę testerów wcielają się też nasi pracownicy, których opinia o usługach jest dla nas miarodajna – mówi dyrektor zarządzający Wyjątkowego Prezentu, który współpracuje z 400 partnerami realizującymi zakupione w WP prezenty.


Nowoczesne narzędzie nagradzania


W 2012 r., po kilku latach działania w sferze e-commerce, Wyjątkowy Prezent postanowił wyjść poza przestrzeń wirtualną i otworzył pierwszą Wyspę Przeżyć w Złotych Tarasach w Warszawie.

Dziś na terenie całej Polski funkcjonuje 25 wysp handlowych oraz sklep firmowy w Warszawie. W planach jest otwarcie kolejnych 10 punktów sprzedaży do końca roku.

– Średni koszt otwarcia takiego punktu, włącznie z logistyką, zatowarowaniem, kosztami samej wyspy oraz najmu, wynosi średnio 75 000 zł – przybliża Jakub Matuszewski, który nieustannie szuka sposobów na rozszerzenie działalności firmy. Jak dotąd przyjęta strategia sprawdza się, bo Wyjątkowy Prezent posiada przeszło 50% rynku prezentów w formie przeżyć, a vouchery na prezenty można nabywać również w ponad 1500 sklepach partnerskich.

Nietypową formą prezentu zainteresowały się również firmy, które korzystają z voucherów jako narzędzi motywacji. Szczególny nacisk na ten aspekt kładzie Experiago, które od 2009 r. wspiera firmy w nagradzaniu i motywowaniu pracowników oraz budowaniu trwałych relacji z kontrahentami. Prezenty w formie przeżyć traktowane są jako nowoczesne narzędzie nagradzania.


 Źródło: Upominki bez sztampy, Puls Biznesu, 23.08.2016 r.