Jazda quadem – rodzaje czterokołowców. ATV w praktyce

Jazda quadem nie jest skomplikowana, szczególnie gdy ma się doświadczenie w jeździe motocyklem. Są one pojazdami, które sprawdzają się nie tylko jako pojazdy rekreacyjne. Quady wykorzystuje m.in. Straż Pożarna.

Quadami można jeździć po leśnych bezdroża i drogach publicznych. Prowadzenie ATV wymaga umiejętności zachowania równowagi. Aby czuć się bezpiecznie, osoba prowadząca czterokołowiec powinna wyposażyć się w kask, ochraniacze na łokcie i kolana.

Czym jest quad?

Quady, czyli czterokołowce, wszędołazy lub ATV (ang. all-terrain vehicle), w Polsce zaczęły być popularne w latach 90. ubiegłego wieku. Dziś są postrzegane głównie jako maszyny do jazdy rekreacyjnej, wybierane przez miłośników off-roadowych przygód. Dzięki temu, że sprawdzają się w trudnych warunkach terenowych, wykorzystywane są przez Straż Pożarną, Policję czy Wojsko Polskie. Korzysta z nich Straż Ochrony Kolei, sprawdzają się podczas działań prowadzonych przez górskie służby ratunkowe. Wszędołazy służą również w Lasach Państwowych. To pojazdy przeznaczone do jazdy poza terenami utwardzonymi i nie można pomylić ich z żadną inną maszyną. Nie mają kabiny kierowcy, a ich znakiem rozpoznawczym są duże opony z obniżonym ciśnieniem. Kierowca ATV siedzi na nim okrakiem. Quady ważą nie więcej niż 400 kg, ich silnik może mieć różną pojemność – 500 cm w przypadku maszyn z zapłonem samoczynnym, 50 cm u czterokołowców z zapłonem iskrowym. Rozwijana przez nie prędkość nie może być większa niż 45 km/h. Wyróżnia się czterokołowce lekkie (których masa bez obciążenia nie przekracza 350 kg) i inne niż lekkie (których masa bez obciążenia nie przekracza 400 kg).

Do najpopularniejszych wszędołazów zalicza się modele rekreacyjne, które mają napęd na jedną oś. Sprawdzają się zarówno na terenach pagórkowatych, jak i utwardzanych drogach (żwirowych i ziemnych). Należy również wspomnieć o quadach sportowych (inaczej wyczynowych), które cechują się mocniejszą konstrukcją w porównaniu do ATV rekreacyjnych. Są one wyposażone w napęd na cztery koła. Posiadając taki pojazd, bez trudu można pokonać kamienne bezdroża i trasy z wystającymi z ziemi korzeniami. Na najbardziej wymagających drogach sprawdzą się czterokołowce przeprawowe z napędem na cztery koła (podobnie jak modele sportowe), posiadające dodatkowe wyposażenie, np. przyczepę, kosiarkę.

Co trzeba zrobić, by zostać kierowcą quada?

Quady mające tablicę rejestracyjną i aktualne ubezpieczenie OC, spełniające wymagania techniczne stosowane do motocykli kategorii L2E bądź L6E należy zarejestrować. To warunek, który trzeba spełnić, aby poruszać się nimi po drogach publicznych. Niestety nie wystarcza to, aby móc pokonywać czterokołowcem kilometry leśnych bezdroży i szos. Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, aby jeździć quadem, należy wyposażyć się w prawo jazdy kategorii AM. Mogą się o nie starać osoby, które ukończyły 14. rok życia. Do kursu umożliwiającego zdanie egzaminu praktycznego i teoretycznego na prawo jazdy wspomnianej kategorii można przystąpić 3 miesiące przed 14. urodzinami.

Jazda quadem: najważniejsze kwestie

Jazda Quadem sprawia, że można poczuć przypływ adrenaliny, jest źródłem nieopisanych emocji. Nie stanowi ona jednak trudnego zadania. Nie powinno zatem dziwić, że coraz więcej osób chce mieć ATV. Pierwsze kroki na czterokołowcu mogą być łatwiejsze dla kogoś, kto ma wiedzę umożliwiającą poruszanie się na motocyklu. Przed wejściem na quada należy zaopatrzyć się w kask – nie jest on wymagany przez przepisy, nie ulega jednak wątpliwości, że może uratować życie. W trakcie podróżowania tego typu pojazdem warto wyposażyć się w odpowiednie buty, ochraniacze na łokcie i nakolanniki, dzięki którym wszelkie wywrotki staną się dużo mniej groźne. Nie można też zapomnieć o zapięciu pasów bezpieczeństwa. Kluczowe znaczenie ma pozycja kierowcy w trakcie przejażdżki, wymaga ona oparcia ciężaru ciała na siedzeniu, podczas jazdy w pozycji stojącej należy mieć lekko ugięte kolana. Delikatnie ugięte powinny być również ręce spoczywające na kierownicy czterokołowca.

Jazda ATV po prostej nawierzchni raczej nie stanowi problemu, nawet dla początkującego kierowcy. Zdecydowanie trudniejsze jest pokonywanie zakrętów. Aby przejść ten etapu bez szwanku, należy zwolnić, po czym lekko wychylić się w tę samą stronę co zakręt. Na stromych odcinkach trasy dobrze jest korzystać z napędu na tylną oś pojazdu. Pokonanie niektórych przeszkód niekiedy wymaga zatrzymania maszyny. Czasami warto na spokojnie ocenić, czy posiadane umiejętności pozwalają na przejazd po konkretnej nawierzchni. Podczas jazdy czterokołowcem kluczowe znaczenie ma zachowanie równowagi. Trzeba o tym pamiętać podczas pokonywania zbocza na grzbiecie wzniesienia.