Świąteczne Statystyki Polaków

W dzisiejszych czasach większość rzeczy można opisać za pomocą statystyk. Świąteczne prezenty Polaków nie są wyjątkiem. Liczby dotyczące naszych zwyczajów pozwalają nam na ujawnienie kilku ciekawych prawidłowości.
iStock_000017598062Small
Do ciekawostek dotyczących Bożego Narodzenia należy fakt, że w 2013 roku aż 40% Polaków zadeklarowało, że planuje kupić prezenty w Internecie. Jesteśmy pod tym względem w europejskiej czołówce. Kolejnym interesującym faktem jest to, że według przewidywań z ubiegłego roku, mieliśmy na Gwiazdkę obdarować statystycznie 6 – 7 osób. Dla porównania, Brytyjczycy mieli wręczyć podarki 13 osobom. W Polsce rośnie też liczba ludzi planujących wydać na święta więcej niż 1000 złotych (źródło: badania firmy Groupon). Suma ta jest jednak wciąż daleka od średniej kwoty, jaką Polacy planowali wydać na prezenty w 2012 roku. Wynosiła ona 341 złotych i była o 15 złotych wyższa niż w roku 2011. Osoby, które dwa lata temu zamierzały zakupić świąteczne prezenty za pośrednictwem Internetu miały wydać na nie dużo mniej – średnio 245 złotych. Chęć kupowania podarków przez Internet deklarował co czwarty badany. Więcej osób wolało dokonać zakupu w bardziej tradycyjny sposób: udając się do supermarketów – 46%, oraz centrów handlowych – 30% (źródło: badania firmy TNS). Oczywiście, istnieje grupa, która planuje wydać na prezenty znacznie większe sumy niż przeciętny Polak. W 2012 roku 9% ankietowanych deklarowało, że zamierza na świąteczne podarki przeznaczyć ponad 2000 złotych, zaś 4% ponad 5000. Wśród części ankietowanych małżeństw sam wydatek na podarunek dla partnera był planowany na poziome 3, 5, 7 tysięcy złotych. Osoby decydujące się na wydanie sum tej wysokości były zazwyczaj pracownikami korporacji bądź pracowały w jednym z wolnych zawodów (źródło: stefczyk.info).

 

Upragnionym prezentem na święta najczęściej były kosmetyki (75% badanych). Na drugim miejscu znalazły się ubrania i słodycze. Zarówno odzież, jak i słodkości zostały wymienione jako preferowany prezent przez 62% respondentów. Ponad połowa zapytanych stwierdziła, że chciałaby otrzymać biżuterię, według badań jednak tego rodzaju podarunek dostanie tylko 6% Polaków.
 
A jakie prezenty kupowaliśmy najczęściej? Decydowaliśmy się przede wszystkim na kosmetyki (40%) oraz słodycze (39%). Popularne były także zabawki, które chciało kupić 33% osób oraz odzież i obuwie, których zakup deklarowało 24% respondentów (źródło: badania firmy TNS).
 
Upodobania prezentowe oczywiście różnią się zależnie od grupy wiekowej. Osoby mające 30 – 49 lat deklarowały, że chciałyby otrzymać karty podarunkowe i bony towarowe (54% badanych). Ci zaś, którzy ukończyli 50 rok życia ucieszyliby się z książek (44%) oraz gotówki (48%). Ludzie mający 15-29 lat są zaś nastawieni na elektroniczne gadżety. 71% z nich chciałoby otrzymać telefon komórkowy zaś 63% odtwarzacze MP3. Zarówno sprzęt komputerowy, jak i tablety ucieszyłyby 61% badanych, natomiast sprzęt RTV i sprzęt fotograficzny – odpowiednio 57% i 56% respondentów (źródło: badania firmy TNS).
 
Niezależnie od tego, na jakie prezenty się zdecydujemy, zimowe miesiące to czas zwiększonych wydatków. W 2013 roku prognozowano, że na Święta, wyjazdy i Sylwestra wydamy astronomiczną kwotę 28 miliardów dolarów. Z tej ogromnej sumy 14,4 miliarda miało zostać przeznaczone na przygotowania do Bożego Narodzenia, 9,6 na obchody Nowego Roku, 4 natomiast na zimowe wypady (źródło: badania firmy KPMG). W 2013 roku wydatki związane ze Świętami Polacy planowali pokryć korzystając przede wszystkim z zaoszczędzonych pieniędzy. Największy odsetek osób, które planowały wykorzystać posiadane środki pieniężne znajdował się w grupie osób pomiędzy 18 a 34 rokiem życia. Tylko co dziesiąta osoba miała płacić kartą kredytową. Więcej ludzi, którzy decydowali się na skorzystanie z kredytu, znajdowało się wśród osób mających więcej niż 35 lat (18%) i 45 lat (16%) (źródło: badanie firmy Deloitte).
 
958674_85175254
Do innych interesujących faktów, które ujawnia nam statystyka, należą różnice w sposobie wydawania pieniędzy na Święta między płciami. Na przykład, więcej kobiet niż mężczyzn decydowało się na kupno prezentów już w listopadzie. Decyzję o zakupie podarków w tym miesiącu podjęło odpowiednio 30% kobiet i 18% mężczyzn. Kolejną różnicą jest skłonność do odkładania kupowania prezentów świątecznych na ostatnią chwilę. Robi tak 30% mężczyzn, w przypadku kobiet taka sytuacja zdarza się dwa razy rzadziej. Jeśli chodzi o czas kupowania prezentów, istnieje tez różnica między grupami wiekowymi. Starsi ludzie oraz osoby średnim wieku częściej dokonywały zakupu w listopadzie (31% i 26% odpowiednio), natomiast z respondentów z grupy wiekowej 18 – 24 lat decyzję o tak wczesnych zakpuach podjęło 16%. Co więcej, prawie jedna trzecia z osób w tym wieku zdecydowała się na kupowanie świątecznych podarków w ostatnie dni przed Wigilią (źródło: badanie firmy Deloitte). Podarunki kupujemy wcześniej między innymi dlatego, że obawiamy się grudniowego wzrostu cen. W 2012 roku z tego powodu niemal 20% Polaków kupiło prezenty w październiku i listopadzie. Obawy są uzasadnione: w tym okresie ceny popularnych urządzeń elektronicznych i artykułów żywnościowych wzrosły średnio o 4% (źródło: stefczyk.info).
 
By zdać sobie sprawę, jak zmieniają się nasze wydatki w okresie świątecznym, trzeba porównać je z inną częścią roku. 82% osób pracujących i 15% pobierających rentę lub emeryturę wyda o połowę więcej w grudniu niż w listopadzie. By poradzić sobie z takimi wydatkami, część z nas oszczędza. 6% zbierało pieniądze od 2 – 3 miesięcy. 8% ankietowanych nie jest natomiast pewna, czy wystarczy im pieniędzy, by kupić prezenty (stefczyk.info).
 
Niestety, wydawanie sum większych, niż jesteśmy sobie w stanie na to pozwolić, wiąże się z zaciąganiem pożyczek. Według badań z 2012 ze zbyt dużymi wydatkami kłopot ma 22% Polaków. Dodatkowe środki zyskują dzięki pożyczkom świątecznym (24%), zadłużaniu się u rodziny i znajomych (12%), braniu kredytów konsumpcyjnych i zaciąganiu chwilówek – 5% (stefczyk.info).
 
Statystyki świąteczne ujawniają pewne schematy działające w społeczeństwie. Pozwalają także ujrzeć święta Bożego Narodzenia z nieco innej perspektywy. Pamiętajmy jednak, że w tym czasie liczy się nie ile i komu daliśmy prezentów, a przebywanie z rodziną i miła atmosfera.
 
Michał Borowski, ekspert z firmy WyjatkowyPrezent.pl